Budoregler

Hvordan og hvorfor

Budoregler har sit udspring i det Japanske feudalsamfund, hvor samuraier og krigere under fredstid trænede forskellige kamp teknikker. For at ingen skulle komme uheldigt til skade, oprettede man forskellige regler som sikkerheds procedurer. Reglerne stammer fra den klasse inddeling der herskede på den tid, man bukkede for kejseren, shogunen og sin amt mand for at vise sin respekt.

Bukningen fungerede også som sikkerhedsprocedure eftersom ingen angreb måtte ske før begge parter havde bukket for hinanden. At bukke inden mand går ind på måtten er også en sikkerhedsprocedure. Man kan, hvis man træder op på måtten uden at stoppe ved kanten komme i vejen for to som træner og derved skade sig selv eller andre.

Respekt: Skal man vise hinanden, dojoen samt instruktører.

Bukning:

• Skal udføres når man træder ind i dojoen eller forlader den.
  • Skal udføres når man går op på eller forlader måtten.
  • Skal udføres mod din partner inden og efter man går i gang med en øvelse.
  • Skal udføres når du vil tale med instruktøren, eller bliver tiltalt af instruktøren.
  • Hvis du skal tale med instruktøren skal du gå frem mod vedkommende, vente til du får øjenkontakt, bukke og fremsige dit ærinde.
  • Såfremt du skal forlade måtten under træning skal dette meldes til instruktøren det samme gælder når du kommer tilbage.

I dojoen:

• Skal man have en ordentlig og korrekt opførsel.
  • Sid eller hæng ikke op af stolper eller vægge.
  • Lig ikke på måtten medmindre dette indgår i træningen.
  • Hav altid din gi i orden når du er i dojoen og sørg for at bæltet er knyttet korrekt.
  • Møder man op rettidigt.

Udenfor dojoen:

• Fritræning eller leg må ikke forekomme i opholdsrum eller omklædning, al træning foregår i dojo.
  • Gier med klub logo må kun bruges i trænings sammenhæng og ikke udenfor klubbens lokaler uden tilladelse fra instruktør.
  • Evt: konflikter mellem medlemmer skal løses uden for dojo, dette må ikke gå ud over træningen.

Usikkerhed:

• Såfremt duer er usikker på hvordan du skal opføre dig så spørg instruktøren eller se hvordan de højere graduerede opfører sig.
  • Regler (etiket) er til for at de skal følges og for at vi alle skal trives bedre sammen.
  • Gør det til en vane at studere andre i dojoen, så bliver du selv bedre.